I EDYCJA - DOTKNIJ, POCZUJ, ZOBACZ - MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY



Cele projektu:

1. Wzbudzenie w dzieciach pasji do tworzenia, eksperymentowania i doświadczania wielozmysłowego;

2. Integracja zespołu klasowego oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie;

3. Niwelowanie napięć emocjonalnych.

 

Projekt realizowany jest od września 2022 do 31 maja 2023 roku.

Proponowane eksperymenty


NASZE DZIAŁANIA WE WRZEŚNIU 2022

1. TĘCZA NA TALERZU

Materiały:

  • 2 opakowania cukierków Skittles
  • duże białe talerze
  • woda w temperaturze pokojowej

Wokół rantu talerza ułożyliśmy cukierki w kształcie okręgu, następnie powoli wlaliśmy na środek talerza wodę i obserwowaliśmy.

Co się stało? Kolorowy barwnik znajdujący się cukierkach pod wpływem wody rozpuszczał się "przesuwając" się w kierunku środka talerza, tworząc jednocześnie efekt tęczy. Ilość barwnika w cukierkach zachwyciła nas, ale jednocześnie pokazała, jak wiele sztucznych i niezdrowych składników zawierają słodycze...

2. MALOWANIE NA MLEKU

Materiały:

  • mleko
  • barwniki
  • patyczki do uszu
  • płyn do naczyń
  • olej
  • głęboki talerz

Do talerza wlewamy trochę mleka, następnie rozrobiony wcześniej barwnik lub rozwodnioną farbę. Najlepszy efekt otrzymamy powoli wlewając różne kolory, można użyć do tego zakraplacza. Patyczkiem do uszu możemy delikatnie rysować i łączyć kolory. Dla lepszego efektu, możemy zamoczyć patyczek w płynie do mycia naczyń i delikatnie dotykać powstałego malowidła.

Co się stało? Farby tworzą niesamowite malowidła i sprawiają wrażenie ruchomych obrazów.

Dlaczego? Mleko jest mieszaniną wody, białek, soli mineralnych, witamin, cukrów oraz tłuszczu. Cząsteczki barwnika po wkropleniu do mleka przyczepiają się do cząsteczek tłuszczu. W momencie, gdy do tej mieszaniny wprowadzimy patyczek z detergentem, oddziaływania między cząsteczkami tłuszczu zostają osłabione i cząsteczki te zaczynają odsuwać się od siebie, co widzimy jako barwne obrazy. 

Do doświadczenia użyliśmy także oleju.Do pojemnika z mlekiem wlaliśmy olej i pipetą przenosiliśmy zabarwioną wodę. Nie odmierzaliśmy żadnych proporcji. Bawiliśmy się, testowaliśmy, eksperymentowaliśmy, a potem barwiliśmy swoje kartki.

Było wielkie WOW!



NASZE DZIAŁANIA W PAŹDZIERNIKU 2022

1. WULKAN

Materiały:

  • plastikowa butelka
  • ocet
  • płyn do mycia naczyń
  • soda
  • miska
  • barwnik spożywczy lub atrament

Butelkę napełniamy do połowy octem i dolewamy trochę płynu do mycia naczyń (można zabarwić farbką spożywczą/my zrobiliśmy to przy pomocy farby akrylowej i atramentem), ostrożnie mieszamy składniki, butelkę ustawiamy na środku miski, bierzemy 3 łyżeczki sody oczyszczonej i wsypujemy na środek papierowej chusteczki do nosa. Zwijamy ją i skręcamy końce i wrzucamy zawiniętą chusteczkę do butelki. Po kilku minutach z butelki zacznie wydobywać się piana (można ozdobić butelkę kolorowym papierem wtedy piana będzie wychodziła z paszczy np. potwora – smoka).

Dlaczego? Gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń. Powstaje przy tym tak dużo piany, że wydostaje się ona z paszczy potwora – butelki.

Efekt fantastyczny, co widać po naszych minach😎


 

2.TĘCZA Z SERWETEK

Materiały:

  • plastikowe kubeczki
  • woda
  • ręcznik papierowy biały
  • mazaki
Do eksperymentu potrzebujemy jedynie paska serwetki, który malujemy kolorami tęczy na jednym i drugim końcu, pozostawiamy jedynie białą część środka. Zwracamy uwagę, by kolory naprzeciwko pokrywały się (były takie same). Następnie przygotowujemy kubeczki z wodą (mogą być talerzyki) i każdy kolorowy koniec serwetki wkładamy do nich. Serwetka pochłania wodę, a kolory rozszerzają się i łączą po środku. Powstaje w ten sposób ładna tęcza.


3. WĘDRUJĄCA WODA

Materiały:

  • 3 szklanki/słoiki z wodą
  • 3 szklanki/słoiki puste
  • Ręczniki papierowe
  • 3 barwniki spożywcze

Na początku zabarwiamy wodę barwnikami spożywczymi. Następnie ustawiamy naprzemiennie szklankę pustą ze szklanką z zabarwioną wodą. Później papierowy ręcznik zwijamy w rulon i wkładamy jeden koniec do kolorowej wody, a drugi do pustej szklanki.

Co się stało? Po pewnym czasie woda zacznie się przemieszczać i napełniać puste szklanki.

Trochę zmodyfikowaliśmy/zmieniliśmy eksperyment, chcąc zobaczyć łączenie się barw.


 

 

NASZE DZIAŁANIA W LISTOPADZIE 2022

1.SAMOROSNĄCY BALON

Materiały:

  • ocet
  • soda oczyszczona
  • balon
  • pusta butelka
  • lejek

Do  butelki wlewamy ocet,  a do balonika, przy użyciu lejka wsypujemy sodę oczyszczaną. Ostrożnie nakładamy balon na butelkę z octem, uważając, by soda nie wsypała się do środka zanim balon nie zostanie dobrze nałożony na butelkę. Teraz trzymamy  balon zamocowany na butelce, przechylamy tak, by soda wsypała się do octu. Balon zaczyna się sam pompować.

Zachodzącą reakcja sody z octem spowoduje, że balon zacznie się sam nadmuchiwać.


2.GNIOTEK Z MASY SOLNEJ

Materiały:

  • masa solna
  • balon
  • lejek
  • gumka recepturka, wstążeczka

Balon wypełniamy przygotowaną masą solną. zawiązujemy gumką, dekorujemy wstążeczką i dekorujemy za pomocą markera. 

 

3.MEDUZA W BUTELCE

Materiały:

  • zakręcana butelka, najlepiej z szerszym gwintem,
  • cieniutka torebka foliowa,
  • błękitny barwnik spożywczy,
  • nitka lub gumka recepturka,
  • nożyczki,
  • patyki do szaszłyka.
  1. Torebkę foliową rozłóż na płasko i odetnij uszka i wytnij prostokąt.
  2. Złap środek torebki i uformuj z niego mały balonik (głowę meduzy). Folię pod balonikiem zwiąż nitką lub gumką recepturką. Zostaw malutki wlot na wodę.
  3. Pozostałą część folii, wokół głowy meduzy, potnij na cienkie paski.
  4. Głowę meduzy napełnij wodą. Możesz użyć do tego strzykawki. W baloniku powinien zostać mały pęcherzyk powietrza.
  5. Napełnij butelkę wodą. Dodaj barwnik spożywczy i opcjonalnie brokat.
  6. Do butelki włóż meduzę. Aby meduza „popłynęła” w głąb butelki, pomóż sobie patykami do szaszłyka.
  7. Dolej wody do butelki w taki sposób, by został u góry niewielki pęcherzyk powietrza.
  8. Zakręć butelkę. Teraz pozostaje tylko przekręcać butelkę i obserwować, jak porusza się meduza.
Co się dzieje? Powietrze jest lżejsze od powietrza, dlatego meduza zawsze wypłynie na górę.

NASZE DZIAŁANIA W GRUDNIU 2022

1.Czy śnieg jest czysty?

Materiały:

  • śnieg
  • słoiki

Dzisiaj sprawdziliśmy "Czy śnieg jest czysty?". Po przyniesieniu śniegu do klasy, obserwowaliśmy, co też się stanie ze śniegiem, w słoikach postawionych na kaloryferze. Po niedługim czasie stwierdziliśmy, że śnieg jest biały, puszysty, miękki, mokry i zimny. Wiemy, że ulega topnieniu i powstaje z niego woda. Wiemy, że śnieg, który stopniał, ma mniejszą objętość. I że zawiera wiele zanieczyszczeń. 


2. GALAKTYKA W SŁOIKU

Materiały:

  • wata
  •  barwniki spożywcze lub bibułę
  •  szklanki (tyle ile kolorów barwnika użyjesz)
  •  woda
  •  słoik
  •  brokat

    JAK WYKONAĆ EKSPERYMENT?

    Wlej wodę do wszystkich szklanek. Do każdej z nich dodaj inny barwnik spożywczy. Na dno słoika włóż watę i wlej na nią trochę kolorowej wody (aby zabarwiła watę). Powtarzaj tę czynność do momentu, kiedy słoik będzie pełny. Dla lepszego efektu każdą z warstw możesz posypać brokatem. Na koniec mocno zakręć słoik, aby woda się z niego nie wylała.


    3. CIECZ NIENEWTONOWSKA

    Materiały:

    • szklanka mąki ziemniaczanej
    • około 3/4 szklanki wody
    • miska

    JAK WYKONAĆ EKSPERYMENT?

    Wystarczy wymieszać mąkę ziemniaczaną z wodą. Proporcje są orientacyjne. Najlepiej wsypać mąkę i wlewać wodę “na oko”.  Mieszanka nie może być zbyt wodnista. Gdyby tak się stało, należy dosypać mąki. Płyn nienewtonowski musi być gęsty.

    CO SIĘ DZIEJE?

    Ciecz nienewtonowska to ciecz, której lepkość nie jest wielkością stałą, lecz uzależnioną od siły nacisku. Im mocniej ją naciskamy, tym większy stawia opór, im łagodniej, tym bardziej przypomina ciecz taką jak woda.

    NASZE DZIAŁANIA W STYCZNIU 2023

    1.DEKORACJA Z KOLOROWEJ SOLI

    Materiały:

    • kartka papieru
    • sól
    • kolorowa kreda
    • słoiczki

    JAK WYKONAĆ DEKORACJĘ?

    Wsyp trochę soli na kartkę papieru. Wybierz dowolny kolor kredy i wcieraj w nią sól. Zabarwioną sól wsyp do słoiczka/butelki. Czynność powtarzaj zmieniając kolory, warstwę po warstwie, aż do wypełnienia słoiczka.


     NASZE DZIAŁANIA W LUTYM 2023

     

    1.SENSORYCZNA PIZZA

    Materiały:

    - kasza

    - makaron

    - ryż

    - płatki śniadaniowe

    - groch

    - fasola

    - ozdobniki

    - kamienie

    - i inne.

     

    NASZE DZIAŁANIA W MARCU 2023

     

    1. Malowanie na soli 1.

    Materiały: 

    - woda

    - mąka

    - sól

    - barwniki spożywcze lub farba

    - kartka papieru

    - pędzle

    2.PIASEK SENSORYCZNY.

    Materiały:

    • mąka kukurydziana
    • olej
    • barwnik spożywczy z odrobiną wody
    • miska lub inny pojemnik

    Wymieszaj wszystkie składniki do uzyskania jednolitego koloru. A teraz zanurz w piasku swoje ręce, ugniataj, przesypuj, formuj kształty, odciskaj ślady palców, całe dłonie. To świetna gimnastyka dla mięśni dłoni.

    Baw się.

     

                     3.LAMPA LAWA.

    Materiały:

    • Dowolna tabletka musująca
    •  olej
    •  barwnik spożywczy
    •  woda
    •  butelka 

    Do plastikowej butelki wlewamy olej, co najmniej do 3/4 jej wysokości. W dzbanku obok przygotowujemy pół szklanki wody i dodajemy do niej barwnik w wybranym kolorze.

    Do butelki z olejem wrzucamy pokruszoną tabletkę musującą. To nie musi być konkretna tabletka, może być najtańsza musująca tabletka kupiona w markecie.

    Wlewamy zabarwioną wodę do butelki z olejem i obserwujemy, co zaczyna się dziać.

    Co się stało i dlaczego? Bąbelki powietrza uwolnione w wyniku reakcji są lżejsze od płynów w butelce i dlatego lecą do góry. Po zakończeniu doświadczenia odstawiamy na bok butelkę, zauważamy że  po kilku godzinach woda oddzieliła się od oleju, co świadczy o tym, że jest od niego cięższa.

     

    NASZE DZIAŁANIA W KWIETNIU 2023

    1. DYWAN SENSORYCZNY

    Materiały:
    • sprzęt znajdujący się w kantorku sali gier i zabaw


    2.DWUKOLOROWA HERBATA

    Materiały:

    ·        dwie szklanki

    ·        torebka herbaty

    ·        woda

    ·        cukier/sól

    ·        łyżeczka

    Sposób wykonania:

    W jednej szklance parzymy herbatę (ok. 2 minut). W drugiej mieszamy 3 łyżki cukru albo soli z ciepłą wodą - nie musi być wrzątek. Za pomocą łyżeczki bardzo powoli i ostrożnie wlewamy po ściance drugiej szklanki zaparzoną herbatę.

    Co się stało?

    Herbata nie zmieszała się z wodą z cukrem, a ułożyła się warstwami jedna nad drugą. Dlaczego?

    Obie ciecze są różnej gęstości. Woda z cukrem jest cięższa niż woda z herbatą. Płyny, które są gęstsze są jednocześnie cięższe i dlatego się nie mieszają.
     
     


    NASZE DZIAŁANIA W MAJU 2023

    1. TAŃCZĄCE RODZYNKI

    Materiały:

    ·        woda gazowana

    ·        szklanka

    ·        rodzynki

    Sposób wykonania:

    Do szklanki wlewamy wodę gazowaną. Następnie wrzucamy rodzynki i obserwujemy.

    Co się dzieje Po chwili można zaobserwować, iż owoce wznoszą się, docierając  do powierzchni tafli wody. W momencie wypłynięcia bąbelki powietrza, które otaczały rodzynki, pękają i owoce spadają z powrotem na dno.

    Wnioski: Woda gazowana zawiera gaz – dwutlenek węgla. W chwili wrzucenia rodzynek do wody, gaz w niej zawarty otacza owoce drobnymi bąbelkami wypełnionymi powietrzem. Bąbelki te, wznosząc do góry rodzynki na powierzchnię, działają siłą wyporową. Kiedy gaz zetknie się z taflą wody wówczas bąbelki pękają. Oznacza to, że owoce zostały pozbawione siły wyporowej i spadają z powrotem na dno naczynia.

    Zakończyliśmy realizację Międzynarodowego projektu edukacyjnego pod nazwą "Dotknij, poczuj, zobacz", do którego przystąpili uczniowie, między innymi z Irlandii Północnej, Tunezji, Wielkiej Brytanii i Litwy. Dla przypomnienia, głównym celem i założeniem projektu było wzbudzenie  pasji do tworzenia, eksperymentowania i doświadczania wielozmysłowego. Proponowane zabawy sensoryczne wyzwalały wiele pozytywnych emocji i wrażeń. Różnorodność zabaw pozwalała zniwelować negatywne emocje, a także nagromadzoną złość. Proponowane formy zajęć bardzo nam się podobały.

    Podczas zajęć wykonaliśmy 16 różnych doświadczeń i eksperymentów zawartych w projekcie.

    To był super spędzony czas, bogaty w nowe doświadczenia i przeżycia.

    Za wykonane zadania otrzymaliśmy dyplomy i certyfikaty.

    Brawo MY!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miły Gościu, miło nam będzie, jeśli zostawisz komentarz. Pamiętaj, aby się podpisać.