V EDYCJA - MIĘDZYNARODOWY PROJEKT CZYTAM Z KLASĄ

MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY

WSPIERAJĄCY ROZWÓJ CZYTELNICTWA

"LEKTURKI SPOD CHMURKI"

V EDYCJA - NA TROPACH DOBROCZYNNOŚCI


W roku szkolnym 2023/2024
rozpoczynamy V edycję projektu
pod kryptonimem 

NA TROPACH DOBROCZYNNOŚCI

CZAS TRWANIA PROJEKTU:
od 2 października 2023 roku do 30 czerwca 2024 roku

Cele projektu:

- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- pogłębianie wiedzy na temat dobroczynności,
- kształtowanie stałych czynności czynienia dobra,
integracja zespołu klasowego,
- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych placówek polonijnych,
- wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą.

PROJEKT SKŁADA SIĘ Z TRZECH MODUŁÓW:

I MODUŁ od 02.10.2023r. do 31.12.2023r.
BĄDŹ DOBRY DLA LUDZI

II MODUŁ od 01.01.2024r. do 31.03.2024r.
BĄDŹ DOBRY DLA ZWIERZĄT

III MODUŁ od 01.04.2024r. do 31.05.2024r.
BĄDŹ DOBRY DLA ROŚLIN

 

NASZE DZIAŁANIA PROJEKTOWE 

W POSZCZEGÓLNYCH MODUŁACH

 
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W I MODULE 

 

1. W sali lekcyjnej została zorganizowana mała wystawka informacyjna na temat realizowanego przez klasę 2b Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą. Tablica jest aktualizowana. Pojawiły się zdjęcia Joanny Papuzińskiej, autorki książki, którą wybraliśmy do realizacji zadań I modułu.


2. W szkole przeczytaliśmy książkę Joanny Papuzińskiej pt. "Asiunia" oraz wysłuchaliśmy audiobooka.

3.
Wypełniliśmy stronę tytułową Lekturnika, metryczkę oraz kolejne strony.

4. Najpiękniejszymi Lekturnikami mogą poszczycić się: Zosia G., Zosia K., Olek i Ala Zu.

5. Lekturniki wzbogaciliśmy o różne dodatkowe ćwiczenia, notki graficzne, krzyżówki. Pracowaliśmy także w zeszycie przedmiotowym, w którym wyodrębniliśmy kolejność zdarzeń w lekturze, opisywaliśmy wrażenia po przeczytaniu książki itp.

6. Stworzyliśmy "Lekturę na lince", wykonaliśmy rysunki poszczególnych wydarzeń i zawiesiliśmy je na sznurku za pomocą klamerek.

7. Stworzyliśmy plakaty zachęcające innych do przeczytania lektury. Zawiesiliśmy je na korytarzu szkolnym.

Autorki najciekawszego plakatu - Hania D., Zosia G., Kaja, Ala Zu., Zosia Ch.G. i Weronika zostały nagrodzone pamiątkowymi dyplomami oraz drobnymi upominkami.

8. Wzięliśmy udział w szkolnej akcji zbiórki wszelkich środków czystości dla pensjonariuszy Domu Miłosierdzia w Warcinie.

9. Wykonaliśmy bożonarodzeniowe kartki dla chorych leżących w Hospicjum Miłosierdzia Bożego w Słupsku. 
  
 
10. Włączyliśmy się do akcji MSU "Kartka dla żołnierza". Przygotowaliśmy świąteczne kartki z życzeniami dla żołnierzy, którzy okres świąt spędzić muszą "na granicy".
 
 
Tym samym, zakończyliśmy realizację zadań w I module Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa "Lekturki spod chmurki" - V edycja - Na tropach dobroczynności. Wykonaliśmy zagadnienia z modułu - "Bądź dobry dla ludzi". Pracowaliśmy i bawiliśmy się świetnie, a naszą inspiracją była książka pt. "Asiunia" Joanny Papuzińskiej. Otrzymaliśmy potwierdzenie przeprowadzonych zadań w tym module.



PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W II MODULE


II MODUŁ od 01.01.2024r. do 31.03.2024r.
BĄDŹ DOBRY DLA ZWIERZĄT



1. W naszej sali lekcyjnej została już przygotowana gablota informacyjna na temat realizowanego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą. Znajdują się tam informacje na temat lektury, którą omawiamy w II Module - "Doktor Dolittle i jego zwierzęta". 

 
2. Samodzielnie przeczytaliśmy lekturę pt. "Doktor Dolittle i jego zwierzęta", której autorem jest Hugh Lofting.
 
3. Starannie wypełniliśmy metryczkę książki. Następnie uzupełniliśmy kolejne strony Lekturnika. Narysowaliśmy głównego bohatera oraz wypisaliśmy cechy wyglądu i charakteru Doktora. Wykonaliśmy ilustrację do wybranego wydarzenia  oraz nadaliśmy mu tytuł.
 
4. Lekturniki wzbogaciliśmy o różne dodatkowe ćwiczenia interaktywne, notki graficzne, krzyżówki. Pracowaliśmy również w zeszycie przedmiotowym, w którym wyodrębniliśmy m.in. kolejność zdarzeń. 

5. Wspólnie z uczniami z klasy 2a zorganizowaliśmy zbiórkę karmy, ręczników, worków itp. dla zwierząt przebywających w słupskim schronisku.  


6.
Wykonywaliśmy „pudełka lekturowe”. Okazały się one prawdziwą skarbnicą wyobraźni. Znalazły się w nich więc figurki z plasteliny, rysunki, drobne przedmioty, krótkie opisy. Wszystko to w pięknym „opakowaniu” ozdobionym zgodnie z treścią książki. Kreatywność, wyobraźnia i samodzielność odgrywały główną rolę. Niektóre pudełka zachwycały, zaskakiwały, były impulsem do zupełnie innego spojrzenia na lekturę. Z przejęciem opowiadaliśmy o swojej pracy, zaangażowaniu. Taka forma nauki przez zabawę bardzo przypadła nam do gustu.

7. Zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy plakaty promujące adopcję zwierząt. Pracę realizowaliśmy w grupach.


8. Zaprojektowaliśmy obroże dla zwierzątka oraz umieściliśmy na niej ilustracje przedstawiające wydarzenia z przeczytanej lektury. Obroże projektowaliśmy w grupach.


Zakończyliśmy realizację II modułu Międzynarodowego Projektu "Czytam z klasą - lekturki spod chmurki" - Na tropach dobroczynności. Pracowaliśmy i bawiliśmy się świetnie, a naszą inspiracją była tym razem książka pt. "Doktor Dolittle i jego zwierzęta" H. Liftinga. Otrzymaliśmy potwierdzenie realizacji wszystkich zadań w II module.





PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W III MODULE

III MODUŁ od 01.04.2024r. do 31.05.2024r.
BĄDŹ DOBRY DLA ROŚLIN



1. W sali lekcyjnej została zorganizowana mała wystawka informacyjna na temat realizowanego przez klasę 2b Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą. Tablica jest stale aktualizowana. Pojawiły się zdjęcia pani Marii Terlikowskiej, autorki książki, którą wybraliśmy do realizacji zadań III modułu.

  
 2. Samodzielnie przeczytaliśmy książkę Marii Terlikowskiej pt. "Drzewo do samego nieba".
3. Uzupełniliśmy metryczkę książki oraz kolejne strony Lekturnika.

4. Najpiękniejszymi Lekturnikami mogą poszczycić się: Zosia G., Zosia Ch.G., Magda, Zosia K., Iga.

5. Lekturniki wzbogaciliśmy o różne ćwiczenia do książki. Pracowaliśmy także w zeszycie przedmiotowym, m. in. notkę graficzną o autorce książki, wyodrębniliśmy najważniejsze wydarzenia, odpowiadaliśmy na pytania, uzupełnialiśmy zdania z lukami itp.


6. Wykonaliśmy pracę w grupach przedstawiające okna poszczególnych pięter kamienicy i ich mieszkańców. Plakaty posłużą do dekoracji klasowych drzwi.

 
7. Stworzyliśmy piękną dekorację klasowych drzwi. Widnieje na nich drzewo, z którego bracia lubili zaglądać do poszczególnych okien kamienicy. 

8. Zaprojektowaliśmy okładki do książki "Drzewo do samego nieba" wykorzystując do tego darmową stronę internetową. Projekty okładek umieściliśmy na klasowym Padlecie.

9. Napisaliśmy list do Kierownika, aby nie ścinał drzewa. Podawaliśmy swoje argumenty.

 10. Przy omawianiu lektury poznaliśmy budowę drzewa,z jakich części się składa i jaką rolę odgrywa w życiu człowieka.

 11. Gramy w Lekturowe Kaboom. Na patyczkach wypisane są pytania dotyczące treści lektury. Niedługo poznamy klasowego Mistrza znajomości książki.

12. Zasialiśmy owies, aksamitki, zasadziliśmy cebulkę dymkę i frezję. Założymy dzienniki obserwacji pielęgnowanych przez nas roślin.

Nasze wysiane i zasadzone frezje roślinki po świętach (po 7 dniach).
Szczypiorek na kanapki oraz frezje po 2 tygodniach.

 
Szczypior wykorzystaliśmy do przygotowania zdrowych kanapek. Smakowały wyśmienicie.

 
13. Wykonaliśmy kreatywne zadanie projektowe - doniczki z najciekawszymi wydarzeniami z lektury "Drzewo do samego nieba". Pracowaliśmy w grupach.



14. Wysialiśmy dodatkowe kwiaty: kosmosy, aksamitki oraz mieszankę kwiatów łąkowych. Sadzonki przeznaczymy na rabatki szkolne.









 
 
 
 
 
 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miły Gościu, miło nam będzie, jeśli zostawisz komentarz. Pamiętaj, aby się podpisać.