VI EDYCJA - MIĘDZYNARODOWY PROJEKT CZYTAM Z KLASĄ

 

MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY

WSPIERAJĄCY ROZWÓJ CZYTELNICTWA

"LEKTURKI SPOD CHMURKI"

VI EDYCJA - ŚWIAT PEŁEN EMOCJI

 

CELE PROJEKTU:

- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- pogłębianie wiedzy na temat radzenia sobie z emocjami,
- kształtowanie u uczniów postaw empatii i samoakceptacji,
integracja zespołu klasowego,
- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,
- wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą


 CZAS TRWANIA PROJEKTU:

od 1 października 2024 roku do 30 czerwca 2025 roku.

 

PROJEKT SKŁADA SIĘ Z TRZECH MODUŁÓW:

 I MODUŁ od 01.10.2024r. do 31.12.2024r.
RADOŚĆ I SZCZĘŚCIE
II MODUŁ od 01.01.2025r. do 31.03.2025r.
SMUTEK I ZŁOŚĆ
III MODUŁ od 01.04.2025r. do 31.05.2025r.
STRACH I ODWAGA

 

NASZE DZIAŁANIA PROJEKTOWE 

W POSZCZEGÓLNYCH MODUŁACH

 
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W I MODULE


1. W sali lekcyjnej zorganizowaliśmy małą wystawkę informacyjną na temat realizowanego przez klasę 3b Międzynarodowego Projektu Czytelniczego Czytam z klasą - VI edycja "Świat pełen emocji". Znalazły się tam materiały związane z czytaną lekturą "Cukierku, ty łobuzie" Waldemara Cichonia.


2. Samodzielnie przeczytaliśmy książkę pt. "Cukierku, ty łobuzie" Waldemara Cichonia.


3. Wypełniliśmy starannie wszystkie strony Lekturnika i wzbogaciliśmy go o zadania dodatkowe. Uzupełniliśmy metryczkę książki, dowiedzieliśmy się, kto jest autorem, głównym bohaterem i bohaterami drugoplanowymi. Narysowaliśmy portret głównego bohatera i wspólnie napisaliśmy jego cechy charakteru. Wyodrębniliśmy najważniejsze wydarzenia w lekturze, a najciekawsze narysowaliśmy. Wykorzystaliśmy dodatkowe karty pracy ze strony SuperKid, Twinkl, E-dukacja z Wyobraźnią oraz własne.

4. W ramach Projektu tworzyliśmy gry planszowe oparte na lekturze "Cukierku, ty łobuzie". Pracowaliśmy w pięciu grupach. Każda grupa przygotowała potrzebne materiały. Planszówki, które wymyśliliśmy są świetne, mają swoje nazwy ("Minecraftowy Cukierek", "Adopcja Cukierka", "Nie zbankrutuj", "Gra kota Cukierka" i "Wycieczka do zoo"), instrukcje gry, pionki, kostki i inne potrzebne gadżety. Już na przerwach testowaliśmy nowe gry. 



5. Kolejnym zadaniem z projektu czytelniczego  "Lekturki spod chmurki"., z którym się zmierzyliśmy to kapsuła czasu z rysunkami związanymi z lekturą pt. "Cukierku, ty łobuzie". Kapsułę otworzymy po kilku miesiącach, aby przypomnieć sobie książkę.




6. W ramach Projektu stworzyliśmy "Klasowy album szczęścia i radości". Rysowaliśmy kredkami ołówkowymi lub mazakami wydarzenia, sytuacje, które sprawiły nam radość, dały szczęście. Album będzie nam służył wsparciem w razie potrzeby. Pani powiesiła go na projektowej tablicy.

7. W ramach Projektu pod nazwą "Świat pełen emocji" sporo zajęć poświęciliśmy na rozpoznawanie i nazywanie emocji. Wykonaliśmy szereg dodatkowych ćwiczeń.

8. Stworzyliśmy "Drzewko szczęścia", gdzie każde dziecko zapisało na swoim liściu, co sprawia, że czuje się radosne i szczęśliwe.



9. Przed świąteczną przerwą zakończyliśmy realizację I Modułu - Radość i szczęście - projektu "Czytam z klasą - lekturki spod chmurki". Pracowaliśmy i bawiliśmy się świetnie, a naszą inspiracją była książka Waldemara Cichonia pt. "Cukierku, ty łobuzie". To było bardzo ciekawe doświadczenie. Za realizację zadań obowiązkowych i dodatkowych otrzymaliśmy potwierdzenie. Przed nami II moduł z kolejną książką i kolejnymi emocjami.





II MODUŁ od 01.01.2025r. do 31.03.2025r.
SMUTEK I ZŁOŚĆ


PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W II MODULE


1. W sali lekcyjnej zorganizowaliśmy małą wystawkę informacyjną na temat realizowanego Międzynarodowego Projektu Czytelniczego Czytam z klasą - VI edycja "Świat pełen emocji". Znalazły się tam materiały związane z kolejną lekturą "Psie troski" Toma Justyniarskiego, którą samodzielnie przeczytaliśmy.

2. Wypełniliśmy starannie metryczkę Lekturnika i w efekcie końcowym wzbogaciliśmy go o dodatkowe karty pracy ze strony SuperKid, Twinkl, E-dukacja z Wyobraźnią oraz własne. 


3.  Wypełniliśmy drugą kartę Lekturnika - przedstawiliśmy głównego bohatera oraz cechy jego charakteru, wyglądu. Wszystko to w postaci mapy myśli.

 
4. Wyodrębniliśmy wydarzenia w lekturze, które zapisaliśmy w zeszycie przedmiotowym, zaś najciekawsze narysowaliśmy w Lekturniku.
 
5. Zaprojektowaliśmy okładkę do książki "Psie troski". Pracowaliśmy w parach, wykorzystaliśmy różne środki ekspresji.
 
6. Uzupełniliśmy ostatnią kartę w Lekturniku - Samoocena ucznia.
Najciekawszymi Lekturnikami pochwalić się mogą: Zosia Ch.G., Zosia G. i Lila.
 

7. Po cyklu lekcji poświęconych lekturze "Psie troski" postanowiliśmy zebrać wszystkie najważniejsze informacje o książce i pracując w parach stworzyliśmy "lekturę na wieszaku".


8. Na zakończenie realizacji II modułu projektu edukacyjnego Czytam z klasą - świat pełen emocji stworzyliśmy kolejną gałąź do klasowego drzewa emocji, na którym zawiesiliśmy gwiazdki z informacją, kiedy czujemy smutek, a także sposób radzenia sobie z nim. W trzecim module zmierzymy się ze strachem i odwagą.

Zakończyliśmy realizację II Modułu - SMUTEK i ZŁOŚĆ -  Międzynarodowego Projektu Czytelniczego Czytam z klasą - VI edycja "Świat pełen emocji". Pracowaliśmy i bawiliśmy się świetnie, a naszą inspiracją była książka "Psie troski" Toma JustyniarskiegoZ niecierpliwością czekamy na kolejną lekturę i ciekawe zadania w III Module.




III MODUŁ od 01.04.2025r. do 31.05.2025r.
STRACH I ODWAGA



PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W III MODULE

 

1. Realizację zadań projektowych rozpoczęliśmy od wyboru kolejnej lektury. Tym razem postanowiliśmy przeczytać książkę Janiny Porazińskiej pt. "Pamiętnik Czarnego Noska". Uaktualniliśmy też gazetkę klasową. Znalazły się tam materiały związane z czytaną książką. 


2. Poznaliśmy twórczość Janiny Porazińskiej. Wypełniliśmy pierwszą stronę Lekturnika, a "wzbogaconą" metryczkę książki zapisaliśmy w zeszycie przedmiotowym.

3. Systematycznie uzupełniamy nasze Lekturniki. Uzupełniliśmy już metryczkę książki, a dzisiaj rysowaliśmy głównego bohatera i określaliśmy jego cechy charakteru.


4. Ustaliliśmy kolejność zdarzeń korzystając z ćwiczeń interaktywnych umieszczonych w przygotowanej prezentacji multimedialnej. 


5. Podsumowując pracę z Lekturnikiem wykonaliśmy ilustracje do najciekawszego, naszym zdaniem, wydarzenia. Dokonaliśmy też Samooceny.




 
6. Najpiękniejszymi Lekturnikami poszczycić się mogli: Lila, Tosia, Ala Za., Tymek, Ala Zu., Zosia G. i Michasia. Za swoją rzetelną pracę otrzymali nagrody książkowe. Brawo!

7. Pierwsze zadanie obowiązkowe za nami. Przed nami sporo wyzwań kreatywnych. Postanowiliśmy prowadzić pamiętnik. Mamy już swojego Czarnego Noska i pamiętnik. Pierwszego wpisu dokona Zosia Ch.G., która ugości pluszaka w domu.

A to link do "Pamiętnika Czarnego Noska". Cały czas jest aktualizowany. Zazdrościmy naszemu bohaterowi takich wspaniałych wrażeń, przygód i tak sympatycznych przyjaciół.



8. Do realizacji zadań w III module Międzynarodowego Projektu Czytelniczego pod nazwą "Świat pełen emocji" włączyliśmy drugą książkę. Jest nią "Dżok. Legenda o psiej wierności" Barbary Gawryluk. Książkę przeczytaliśmy, metryczkę uzupełniliśmy, obejrzeliśmy filmy edukacyjne, wyodrębnialiśmy wydarzenia, które zapisaliśmy w zeszycie przedmiotowym, rozwiązaliśmy krzyżówkę. Przed nami jeszcze sporo kreatywnych zadań grupowych.


9. Swobodne rozmowy na temat: Jak powinniśmy traktować zwierzęta? Jaki był Dżok? Co to znaczy być odpowiedzialnym właścicielem zwierząt domowych? Jakie są jego obowiązki? Dlaczego? Jakie towarzyszą nam emocje?


10. Wykonaliśmy kolejne kreatywne zadanie projektowe - przedstawienie najciekawszego wydarzenia w lekturze "Dżok", nadanie tytułu oraz napisanie 2-3 zdań na temat ilustracji.
11. Kolejne zadanie kreatywne - przedstawiliśmy lekturę pt. "Dżok. Legenda o psiej wierności" na pudełku. To już trzeci nasz sposób na omówienie, utrwalenie, sprawdzenie znajomości treści książki. A więc, była już lektura w pudełku, na wieszaku, to tym razem jest na pudełku/budzie. Pracowaliśmy w grupach.

12.











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miły Gościu, miło nam będzie, jeśli zostawisz komentarz. Pamiętaj, aby się podpisać.