III EDYCJA - MIĘDZYNARODOWY PROJEKT "LEKTURKI SPOD CHMURKI"

 MIĘDZYNARODOWY PROJEKT 

"LEKTURKI SPOD CHMURKI"

III edycja

 



PROJEKT WSPIERA ROZWÓJ CZYTELNICTWA 
WŚRÓD UCZNIÓW KLAS I-III

autorka projektu - pani Honorata Szanecka

Cele:

-rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej
-rozwijanie aktywności czytelniczej
-doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania
-zachęcanie rodziców do czytania dzieciom
-integracja zespołu klasowego
-współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
 
 
⛅️ W tej edycji, poprzez czytanie lektur, zgłębimy wiedzę na temat cech i kompetencji osób wykonujących różne zawody.
 
⛅️ W roku szkolnym 2021/2021 wspólnie odwiedzimy Miasto Zawodów i poznamy różnorodne profesje. 
 
📚 W projekcie, tradycyjnie pojawią się trzy moduły, a w każdym z nich lektury do wyboru.
 
📌 Projekt jest zgodny z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
 
📌 Udział w projekcie jest wspaniałą okazją do rozwijania kompetencji kluczowych u uczniów.


𝐏𝐀𝐑𝐓𝐍𝐄𝐑𝐄𝐌 𝐏𝐑𝐎𝐉𝐄𝐊𝐓𝐔 zostało 𝐖𝐲𝐝𝐚𝐰𝐧𝐢𝐜𝐭𝐰𝐨 𝐌𝐀𝐂 𝐄𝐝𝐮𝐤𝐚𝐜𝐣𝐚.

𝐏𝐀𝐓𝐑𝐎𝐍𝐀𝐓 𝐇𝐎𝐍𝐎𝐑𝐎𝐖𝐘 obejmują:
🔘 Minister Edukacji i Nauki
🔘 Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty
🔘 Wydawnictwo Dwukropek
🔘 Mapa Karier
🔘 Niezbędnik Nauczyciela.


MODUŁY do zrealizowania:
 
MODUŁ III
 
III moduł - od 01.04.2022 - 31.05.2022
 
 
Zakończyliśmy realizację III modułu Międzynarodowego Projektu "Czytam z klasą - lekturki spod chmurki". Pracowaliśmy i bawiliśmy się świetnie, a naszą inspiracją była tym razem książka pt. "Doktor Dolittle i jego zwierzęta" H. Liftinga. Otrzymaliśmy także potwierdzenie realizacji wszystkich zadań w tym module oraz certyfikat i dyplomy ukończenia całego tegorocznego projektu.

 
 
 
NA RATUNEK
 
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W MODULE III
 
 
1. Realizację zadań projektowych rozpoczęliśmy od wyboru kolejnej lektury. Tym razem postanowiliśmy przeczytać książkę "Doktor Dolittle i jego zwierzęta" H. Liftinga. Uaktualniliśmy też gazetkę szkolną. Znalazły się tam materiały związane z czytaną książką.
 
 


 2. Wypełniliśmy kolejne strony Lekturnika.



3. Najładniejsze Lekturniki zostały nagrodzone małymi upominkami.


4. Wykonaliśmy wiele ciekawych ćwiczeń interaktywnych związanych z lekturą.

5. Rozmawialiśmy o Doktorze Dolittle, stworzyliśmy notatkę graficzną na temat doktora zwierząt.

 
6. Mieliśmy okazję wykazać się kreatywnością podczas opracowywania lektury. Po cyklu lekcji poświęconych książce "Doktor Dolittle i jego zwierzęta" tworzyliśmy samodzielnie lekturę na wieszaku.

7. Na podstawie prezentacji o Afryce stworzyliśmy ciekawą wizualną notatkę (sketnotkę)na temat Afryki.


8. Kodowaliśmy trasę dla ozobotów, jaką musiał pokonać Doktor Dolittle, by dopłynąć z Anglii do chorych małp w Afryce.


9. Uczestniczyliśmy  w warsztatach literacko-plastycznych w ramach Tygodnia Bibliotek, poznaliśmy laureatów konkursu plastycznego BIBLIOTEKA JEST THE BEST. Później odbyło się wspólne czytanie "pod chmurką". Czytaliśmy ulubione swoje książki.

 
9. Na zajęciach komputerowych odwiedziliśmy wirtualnie miasto zawodów. Odszukaliśmy miejsce pracy weterynarza. Dowiedzieliśmy się, co należy zrobić, aby móc leczyć zwierzęta, czym się zajmuje weterynarz, gdzie może pracować.Przy okazji, wykorzystując programy graficzne, stworzyliśmy notę graficzną o tym pięknym zawodzie.

 
10. Zaprosiliśmy do klasy weterynarza, który w ciekawy sposób opowiedział o swojej pracy.  Celem spotkania było zdobycie wiedzy na temat dbania i pielęgnowania zwierząt domowych. Poznaliśmy różne ciekawostki na temat zwierząt, które tak samo jak człowiek chorują, cierpią i potrzebują z naszej strony opieki i troski.

 
11. Na zakończenie pracy z lekturą obejrzeliśmy film pt."Doktor Dolittle i jego zwierzęta".


 
 
MODUŁ II
II moduł - od 10.01.2022 - 31.03.2022
NAUKOWY ZAWRÓT GŁOWY
 
 
Zakończyliśmy realizację II Modułu międzynarodowego projektu "Czytam z klasą - lekturki spod chmurki". Pracowaliśmy i bawiliśmy się świetnie, a naszą inspiracją była tym razem książka "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą" Agnieszki Frączek. Otrzymaliśmy potwierdzenie realizacji wszystkich zadań w tym module.
 

 
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W MODULE II
 
 
1.Realizację działań projektowych rozpoczęliśmy od uaktualnienia gazetki szkolnej w naszej klasie. Znalazły się na niej materiały związane z realizowaną lekturą pt. "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą" Agnieszki Frączek.
 
2.Samodzielnie przeczytaliśmy książkę Agnieszki Frączek pt. "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą".

3.Wypełniliśmy pierwsze strony Lekturnika i wykonaliśmy wiele ciekawych ćwiczeń.
4.Czytając lekturę, dowiedzieliśmy się, że Julian Tuwim jako mały chłopiec miał liczne zainteresowania, tzw. bziki. Zanim został poetą był m. in.: chemikiem, konstruktorem, zielarzem, strażakiem, magikiem. Te wszystkie dziecięce bziki doprowadziły ostatecznie do jego ulubionego - poezji. Pisaliśmy też kilka zdań na temat, który bzik Julka podobał się nam najbardziej i dlaczego.

5.Wyodrębnialiśmy wydarzenia, rysowaliśmy najciekawsze, a potem je opisywaliśmy. Wykonaliśmy ćwiczenia interaktywne sprawdzając znajomość wybranej lektury.

6.Jednym z zadań projektowych było wykonanie komiksu w oparciu o przeczytaną  lekturę. Komputerowy komiks tworzyliśmy indywidualnie, zaś rysunkowy w parach. Bardzo podobało się nam to zadanie.

7. Wypełniliśmy wszystkie strony Lekturnika wzbogacając go różnymi kartami pracy ze strony SuperKid.pl. Przez cały tydzień pracujemy z lekturą "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą". Wypełnialiśmy karty pracy, rozmawialiśmy o "bzikach" Julka, porządkowaliśmy wydarzenia, tropiliśmy trudne wyrazy. Najładniejsze Lekturniki należą do Mikołaja, Natalki K. i Łukasza. Brawo!
 
8. Zastanawialiśmy się też, kim zostałby Julian Tuwim, gdyby nie był poetą. Obok każdego z zawodów przedstawiliśmy również potrzebne atrybuty. Pomysłów było cała moc!
10.
W ramach obowiązkowych zadań projektowych wykonaliśmy dzisiaj trzy plakaty zachęcające do przeczytania niezwykle ciekawej lektury "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą". Pracowaliśmy w grupach pięcioosobowych. Wszystkie plakaty mają to "coś". Ozdabiają korytarze naszego holu i promują czytelnictwo.

11. Na początku lutego zorganizowany został w klasie konkurs recytatorski wierszy Juliana Tuwima.

12. Przed feriami zimowymi reprezentanci naszej klasy wzięli udział w Szkolnym Konkursie Poezji Polskiej. Hania D. wyrecytowała I miejsce, Pola II, zaś Natalka K. wyróżnienie. W konkursie wziął udział również Mikołaj. Wielkie brawa dla wszystkich!

13. Podczas zajęć informatycznych odwiedziliśmy Miasto Zawodów, w którym poszukiwaliśmy miejsce pracy ratownika medycznego - szpital. Poznaliśmy specyfikę jego pracy oraz potrzebne atrybuty. Wykonaliśmy także pracę graficzną w ulubionym programie, gdzie przedstawiliśmy bardzo odpowiedzialną pracę człowieka, który ratuje życie.



14. Dzisiaj odbyło się spotkanie z ratownikiem medycznym, panią Izą Heromin. Mieliśmy okazję wysłuchać informacji na temat udzielania pierwszej pomocy, a także uczyliśmy się, w jaki sposób można komuś pomóc zanim przyjedzie pogotowie ratunkowe. Przypomnieliśmy numery telefonów ratunkowych oraz dowiedzieliśmy się, w jaki sposób rozmawiać przez telefon z dyspozytorką. Poznaliśmy także wyposażenie torby ratownika medycznego. Obserwowaliśmy, w jaki sposób wykonuje się sztuczne oddychanie oraz jak wyglądają oddechy ratownicze. Następnie sami udzielaliśmy pierwszej pomocy fantomowi. Na zakończenie spotkania zadawaliśmy pytania dotyczące m.in. zachowania się podczas skaleczeń, jaką szkołę należy ukończyć, by móc wykonywać w przyszłości zawód ratownika medycznego.

15. W ramach zadań projektowych wcieliliśmy się w małych naukowców i odwiedziliśmy świat doświadczeń. Wykonywaliśmy ciekawe eksperymenty, m. in.: magiczny ziemniak, gumowe jajko czy też jak powstaje rdza. Wykonaliśmy także doświadczenia z lodem w roli głównej. Sprawdzaliśmy, jak kostki lodu zachowują się w wodzie i w oleju. Ratowaliśmy lód podnosząc go na nitce, wykonaliśmy doświadczenie pod tytułem Lampa Alladyna. Szukaliśmy odpowiedzi na trudne pytania, a na zakończenie zapisywaliśmy spostrzeżenia i wnioski do zeszytów.






I MODUŁ
 
I moduł - od 01.10.2021 - 31.12.2021
PODRÓŻE MAŁE I DUŻE
 
 
 
 Zakończyliśmy realizację I Modułu projektu "Czytam z klasą - lekturki spod chmurki". Pracowaliśmy i bawiliśmy się świetnie, a naszą inspiracją była książka Justyny Bednarek "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek". Otrzymaliśmy potwierdzenie realizacji wszystkich zadań w tym module.

 
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W MODULE I

 
I moduł - od 01.10.2021 - 31.12.2021
PODRÓŻE MAŁE I DUŻE
 
1. Realizację działań projektowych rozpoczęliśmy od uaktualnienia gazetki szkolnej w naszej klasie. Znalazły się na niej materiały związane z realizowaną lekturą pt. "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek" Justyny Bednarek.
Pod gablotą, na półce umieściliśmy prace plastyczno-techniczne przedstawiające nasze ulubione książki.
 
2. Samodzielnie przeczytaliśmy książkę Justyny Bednarek pt. "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek".

 
3. Pokolorowaliśmy i podpisaliśmy swoim imieniem pierwszą stronę Lekturnika.

4.
Udekorowaliśmy pudełka, które ukryją w sobie przedmioty związane z treścią czytanej lektury.
5. Na podłużnych kartonowych pasach rysowaliśmy bohaterów lektury: Skarpetki.

6. Uzupełniliśmy metryczkę Lekturnika oraz z wielką kreatywnością narysowaliśmy postać głównego bohatera. Każdy z nas narysował postać swojej ulubionej skarpetki oraz przypisał jej zalety.

7. Pisemnie i online sprawdzaliśmy naszą wiedzę na temat samodzielnie przeczytanej lektury.
  
 
8. Bardzo krótko opisywaliśmy wszystkie historie zaginionych skarpetek na kolejnych kafelkach pod pralką.

 
9. Wyodrębniliśmy wydarzenia w lekturze. Posłużyliśmy się ćwiczeniem interaktywnym.

 
10. W grupach wykonaliśmy plakaty zachęcające do czytania książek w wersji papierowej. Plakaty powiesiliśmy na korytarzu szkoły, tuż obok naszej klasy.



 
11. Zrealizowaliśmy kolejne zadanie. Wykonaliśmy zakładki do książek, które tematycznie nawiązują do omawianej lektury.


12.
W październiku, podczas Miesiąca Bibliotek Szkolnych zorganizowano Szkolny Konkurs na najpiękniejszą zakładkę do książki oraz konkurs fotograficzny na wizualizację dowolnej postaci literackiej. Nagrodę otrzymała Hania K.

 
 13. Dzisiaj przynieśliśmy w pudełkach „skarby” łączące się z treścią "skarpetkowej" lektury. Wykazaliśmy się pomysłowością i udowodniliśmy, że doskonale znamy treść książki. Każdy z nas miał też okazję opowiedzenia, dlaczego zdecydował się na takie, a nie inne drobiazgi (trenowaliśmy tym samym umiejętność argumentowania, co wcale nie było takie proste).
 
 
14. Dnia 3 listopada, w Teatrze Lalki "Tęcza" obejrzeliśmy spektakl "Niesamowite przygody niesamowitych skarpetek".


15. 05 listopada obchodziliśmy Dzień Postaci z Bajek. Przebraliśmy się za ulubione postaci, obejrzeliśmy przygotowaną na tę okoliczność prezentację multimedialną, rozwiązywaliśmy krzyżówki, zagadki, łamigłówki. Zrobiliśmy sobie zdjęcia w fotobudce.


16. Reprezentacja naszej klasy: Hania D., Natalka J. i Amelka wzięły udział w konkursie bibliotecznym "Czy znasz postacie z bajek?" dedykowany uczniom klas trzecich. Hania zajęła II miejsce.

17. Stworzyliśmy Agencje Detektywistyczne. Pracowaliśmy w zespołach.

18. Wykonaliśmy makiety Miast Zawodów. Również pracowaliśmy w grupach.


20. Projektowaliśmy środek transportu, którym przybędzie na spotkanie do naszej klasy Gwiazda Estrady.


21. Wypełniliśmy kartę pracy - Atrybuty Gwiazdy Estrady, która ma nas odwiedzić.

22. Zaprosiliśmy do klasy Gwiazdę Estrady, pana Zbigniewa Sawickiego, muzyka, piosenkarza, kompozytora. To było wspaniałe doświadczenie.

 
23. Wypełniliśmy dodatkowe karty w Lekturniku. Przy okazji poznaliśmy termin: antonim. Swoimi słowami wyjaśnialiśmy, kim jest i czym zajmuje się polityk. 


24. Napisaliśmy opowiadania pt. "Niesamowite przygody jedenastej skarpetki". Powstała wspaniała książka na długie zimowe wieczory.
 


25. Lekturniki wypełnione, samoocena dokonana, wiemy, kto był bohaterem naszej lektury, gdzie rozgrywała się akcja, umiemy opowiedzieć poszczególne przygody dziesięciu skarpetek. Najładniejsze Lekturniki zostały docenione.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miły Gościu, miło nam będzie, jeśli zostawisz komentarz. Pamiętaj, aby się podpisać.