I EDYCJA - OGÓLNOPOLSKI PROJEKT "LEKTURKI SPOD CHMURKI"

ZALETY CZYTANIA KSIĄŻEK



OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY

„CZYTAM Z KLASĄ - LEKTURKI SPOD CHMURKI”
WSPIERAJĄCY ROZWÓJ CZYTELNICTWA WŚRÓD UCZNIÓW KLAS I-III

autorka projektu - pani Honorata Szanecka

Cele projektu:

-rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej
-rozwijanie aktywności czytelniczej
-doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania
-zachęcanie rodziców do czytania dzieciom
-integracja zespołu klasowego
-współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.

III MODUŁ PROJEKTU

PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW

Realizację zadań z III modułu projektu czytelniczego rozpoczęliśmy już pod koniec lutego, kiedy to zajęcia odbywały się jeszcze w szkole, a zakończyliśmy podczas nauki zdalnej.

1. Do przeczytania i opracowania wspólnie wybraliśmy wiersze Jana Brzechwy.
2. W sali lekcyjnej została zaktualizowana mała wystawka informacyjna na temat realizowanego przez nas Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą - III Moduł. Obok tablicy informacyjnej stała nasza wybrana książka. Na tablicy ogłoszeniowej widnieje Dyplom zakończenia I i II modułu.






3. Zgodnie ze swoimi upodobaniami, wybraliśmy ulubione wiersze i nauczyliśmy się ich na pamięć. W tydzień później, w klasie został przeprowadzony konkurs recytatorski. Laureaci konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy.









4. Tydzień przed zamknięciem szkół, podzieliliśmy się na dwa zespoły, aby przygotować inscenizację do wiersza Na straganie. Odbyły się pierwsze próby. Zrobiliśmy także rekwizyty, opaski na głowę, proste stroje. Niestety nie mogliśmy do końca zrealizować tego zadania, gdyż zajęcia w szkole zostały zawieszone, a tym samym i dalsze próby. Zdjęcia przedstawiają nasze pierwsze kroki na scenie.




Nasze opaski na głowę, rekwizyty i proste stroje do przedstawienia Na straganie.




5. Podczas zdalnych zajęć technicznych zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy piękne przestrzenne postaci, najczęściej przedstawiające bohaterów wiersza Na straganie.




6. Pracując zdalnie wypełniliśmy wszystkie strony Lekturnika, upiększając go rysunkami i obrazeczkami, a nasza pani przygotowała prezentację, która w pełni oddaje naszą sumienną i rzetelną pracę. 

Aby obejrzeć naszą lekturnikową pracę, kliknij poniżej:
KLIKNIJ TU: LEKTURNIKI










7. Kolejnym zadaniem, którego się podjęliśmy to wykonanie plakatów zachęcających do czytania wierszy Jana Brzechwy. Sami szukaliśmy informacji poecie, o jego życiu i twórczości. Praca nad plakatem przyniosła nam wiele radości. Wykazaliśmy się pomysłowością i kreatywnością. Wszystkie plakaty są piękne. Można je obejrzeć w kolejnej prezentacji:


8. W czasie zajęć zdalnych, podczas Tygodnia z Brzechwą omawialiśmy poszczególne wiersze. To był wspaniały tydzień z wierszami.








9. Zainspirowani lekturą, przy pomocy rodziców przygotowaliśmy pokaz mody baśniowej. Warto obejrzeć naszą rewię.Poniżej link i wybrane kolaże zdjęć. Reszta w prezentacji.

 




10. Realizując zadania projektowe, zachęcaliśmy innych do czytania. Promowaliśmy wiersze Jana Brzechwy. W ostatniej prezentacji pokazujemy, że wiersze Brzechwy posiadamy i chętnie do nich zaglądamy.

Zakończyliśmy już realizację III modułu i tym samym cały projekt.
  
Wszystkie zadania i kreatywne działania dostarczyły nam wiele radości i przyjemności, jak również wpłynęły na rozwój zainteresowań czytelniczych. Praca w domowych warunkach stała się wartością dodaną naszego czytelniczego przedsięwzięcia. Dzieła, które stworzyliśmy były nie tylko wynikiem naszych indywidualnych pomysłów, ale były również rezultatem wspólnych rodzinnych działań. Wielkie ukłony dla Rodziców!
Bardzo dziękujemy autorce projektu pani Honoracie Szaneckiej za możliwość udziału w nim. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku, już w bardziej sprzyjających warunkach weźmiemy udział w kolejnej edycji. 

To była super przygoda z wierszami.
.....................................................................................................................


II MODUŁ PROJEKTU

PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW

Od początku stycznia do 20 lutego 2020 r. realizowaliśmy drugi moduł projektu Czytam z klasą pod nazwą "Zwierzęce lekturki spod chmurki".

1. Wybraliśmy książkę do przeczytania i opracowania - "Pies, który jeździł koleją" Romana Pisarskiego. Wypełniliśmy wszystkie strony Lekturnika, wzbogacając go różnymi dodatkowymi zadaniami.






 2. Pierwsze rozdziały książki przeczytała nam pani Elżbieta, bibliotekarka szkolna. Następnie wypożyczyliśmy lekturę. Podczas ferii zimowych kolejne rozdziały czytaliśmy samodzielnie w domu. Pomagali nam w tym rodzice. Po przerwie zimowej wymienialiśmy się spostrzeżeniami i wrażeniami na temat przeczytanej lektury.






3. Obejrzeliśmy krótki film na YuoTube - Bajanie na ścianie - "O psie, który jeździł koleją". Bardzo się nam spodobał.


4. Uzupełniliśmy metryczkę Lekturnika.


5. Opisywaliśmy głównego bohatera lektury. Dobieraliśmy cechy charakteru Lampo spośród wielu wymienionych. 


 5. Układaliśmy kolejność wydarzeń.


6. Na mapie Włoch zaznaczaliśmy miasta, do których zawędrował Lampo.


7. Oglądaliśmy zdjęcia Lampo, zawiadowcy, Adele, stacji kolejowej w Marittimie, pomnika psa. Potem je przykleiliśmy i opisaliśmy.


8. Układaliśmy zdania z rozsypanek, rozwiązaliśmy rebus.


9. Kolorowaliśmy psa według kodu kolorów.


10. W sali lekcyjnej została zaktualizowana mała wystawka informacyjna na temat realizowanego przez nas Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą - II Moduł. Obok tablicy informacyjnej stała nasza wybrana lektura oraz kolejna książka o psach, którą w wolnym czasie przeczytamy. Na tablicy ogłoszeniowej można zauważyć Dyplom zakończenia I modułu.



11. Podczas zajęć technicznych zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy piękne legowiska dla domowych pupili. Część z nas wolała pracować indywidualnie, część lubi współdziałać w grupie. Na zakończenie umieściliśmy w legowiskach nasze pluszowe maskotki.





12. W czasie zajęć kreatywnych przygotowaliśmy pięć wielkich plakatów zachęcających dzieci i młodzież do przeczytania tej niezwykle poruszającej i wzruszającej książki. Plakaty wykonaliśmy na kolorowych arkuszach brystolu, rysowaliśmy pastelami olejnymi. Plakaty zostały powieszone na korytarzu szkolnym.








13.Wspólnie z klasą 1a zaprosiliśmy do szkoły weterynarza, panią Natalię, która opowiedziała nam o swojej pracy. Przypomniała nam o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami. Wiemy już, jak należy odpowiedzialnie dbać o swoich czworonożnych przyjaciół.





14. Przeprowadziliśmy w klasie zbiórkę karmy, kocyków, ręczników i zabawek dla zwierząt w słupskim schronisku. Jesteśmy bardzo dumni, że przez tydzień zdołaliśmy zebrać tak wiele darów dla bezdomniaków.






15. Na zakończenie II Modułu, nasza pani zorganizowała konkurs na najpiękniejszy Lekturnik. Nagrodzeni koledzy otrzymali pamiątkowe dyplomy.








POTWIERDZENIE REALIZACJI II MODUŁU PROJEKTU
CZYTAM Z KLASĄ
ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI

............................................. I MODUŁ PROJEKTU

PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW 

Od początku października do końca grudnia realizowaliśmy pierwszy moduł projektu Czytam z klasą "Fikuśne lekturki spod chmurki".




1. W sali lekcyjnej została zorganizowana mała wystawka informacyjna na temat realizowanego przez klasę 1b Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą. Wystawka była aktualizowana, a obok tablicy informacyjnej stała nasza lektura i nasze plastelinowe Czytusie.


2. Przeczytaliśmy i opracowaliśmy książkę Marii Terlikowskiej pt. "Drzewo do samego nieba".


Do przeczytania kilku rozdziałów książki "Drzewo do samego nieba" zaprosiliśmy byłych uczniów naszej pani. Czytały nam koleżanki z klasy 4b. Z wielką uwagą słuchaliśmy, jak nasze starsze koleżanki pięknie czytają. Było to niesamowite dla nas doświadczenie, postanowiliśmy, że i my kiedyś poczytamy młodszym kolegom naszej szkoły. 

Lena z 4b czyta pierwsze rozdziały książki, my rysujemy (poniżej filmik-naciśnij link).



Kolejne rozdziały lektury przeczytała nam pani Elżbieta Pliszka, nauczyciel bibliotekarz.



3. Obejrzeliśmy film o Czytusiach, ulepiliśmy plastusiowe Czytusie, następnie każdy z nas zaprojektował i narysował osobistego przyjaciela - Czytusia.







4. Pokolorowaliśmy pierwszą stronę Lekturnika, podpisaliśmy się, a następnie wypełniliśmy wszystkie jego karty.






Wypełniliśmy metryczkę książki.


Zdjęcia obrazują naszą systematyczną pracę w Lekturnikach. Jesteśmy dumni, że podołaliśmy temu zadaniu.










Nasze dzieła - Lekturniki, Moduł I.



5. W związku z naszą pracą w Lekturniku,pani zorganizowała klasowy konkurs na najpiękniej prowadzony Lekturnik.






6. Oprócz stron zaproponowanych przez autorkę projektu, dołączyliśmy strony z Drzewem genealogicznym naszych rodzin, puzzlami oraz rysunkiem najciekawszego według nas wydarzenia.

Drzewo genealogiczne naszej rodziny.



Układamy puzzle.


Najciekawsze wydarzenie w lekturze.






7. Kolejnym zadaniem, do którego przystąpiliśmy z wielkim zaangażowaniem było zaprojektowanie pięknej zakładki do książki. Nasze zakładki nawiązywały do przeczytanej lektury i głównym elementem było drzewo. Projektowaliśmy rysunki czarnym markerem, a następnie użyliśmy kolorowych mazaków do ich pokolorowania. Niektórzy zakładki zostawili sobie, inni zamienili się z koleżanką lub kolegą z ławki, a jeszcze inni podarowali je swoim bliskim.




Na zakończenie tego zadania, nasza pani zorganizowała konkurs na Najpiękniejszą zakładkę. Nagrodzeni i wyróżnieni w konkursie otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz drobne upominki ze "Skrzyni skarbów".



8. Podczas zajęć kreatywnych przygotowaliśmy dwa wielkie plakaty zachęcające innych do przeczytania tej niezwykłej książki. Na naszych plakatach narysowaliśmy wielkie drzewo, wokół niego wszystko to, co wydarzyło się w lekturze. Znalazły się tam postaci bohaterów, kamienice oraz hasła. Plakaty wykonaliśmy na szarych wielkich arkuszach papieru, rysowaliśmy pastelami olejnymi. Plakaty zostały wywieszone na korytarzu szkolnym.



9. W ramach projektu edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa został zorganizowany Międzyklasowy Konkurs Plastyczny pod nazwą "Wokół magicznego drzewa". Konkurs dotyczył uczniów klasy 1a i 1b, którzy przystąpili do tegoż projektu. Wybrano najpiękniejsze rysunki, a autorów nagrodzono pamiątkowymi dyplomami oraz drobnymi upominkami. W jury konkursu zasiadły panie pracujące w świetlicy oraz Świetliczaki. Wybór tych najpiękniejszych prac naprawdę był trudny.



 Obrady Jury i Świetliczaków.



Praca Mikołaja - I miejsce w konkursie.




10. Podczas zajęć komputerowych, wykorzystując program Paint rysowaliśmy drzewo z książki "Drzewo do samego nieba" (obejrzyj poniższy filmik).


Podczas pracy z lekturą i realizowanymi zadaniami w I i II Module Projektu, wszystkie dzieci były bardzo zaangażowane. Mieliśmy dużo wspaniałej zabawy i niezapomnianych wrażeń. To bardzo twórczy i udany projekt! 


POTWIERDZENIE REALIZACJI I MODUŁU PROJEKTU
CZYTAM Z KLASĄ
LEKTURKI SPOD CHMURKI



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miły Gościu, miło nam będzie, jeśli zostawisz komentarz. Pamiętaj, aby się podpisać.