ZALETY CZYTANIA KSIĄŻEK
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY
„CZYTAM Z KLASĄ - LEKTURKI SPOD CHMURKI”
WSPIERAJĄCY ROZWÓJ CZYTELNICTWA WŚRÓD UCZNIÓW KLAS I-III
autorka projektu - pani Honorata Szanecka
Cele projektu:
-rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej
-rozwijanie aktywności czytelniczej
-doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania
-zachęcanie rodziców do czytania dzieciom
-integracja zespołu klasowego
-współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
III MODUŁ PROJEKTU
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH,
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW
Realizację zadań z III modułu projektu czytelniczego rozpoczęliśmy już pod koniec lutego, kiedy to zajęcia odbywały się jeszcze w szkole, a zakończyliśmy podczas nauki zdalnej.
1. Do przeczytania i opracowania wspólnie wybraliśmy wiersze Jana Brzechwy.
2. W sali lekcyjnej została zaktualizowana mała wystawka informacyjna na
temat realizowanego przez nas Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Czytam z
klasą - III Moduł. Obok tablicy informacyjnej stała nasza wybrana książka. Na
tablicy ogłoszeniowej widnieje Dyplom zakończenia I i II modułu.
3. Zgodnie ze swoimi upodobaniami, wybraliśmy ulubione wiersze i nauczyliśmy się ich na pamięć. W tydzień później, w klasie został przeprowadzony konkurs recytatorski. Laureaci konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy.
4. Tydzień przed
zamknięciem szkół, podzieliliśmy się na dwa zespoły, aby przygotować inscenizację do wiersza Na straganie. Odbyły się pierwsze próby. Zrobiliśmy także rekwizyty, opaski na głowę, proste stroje. Niestety nie mogliśmy do końca zrealizować
tego zadania, gdyż zajęcia w szkole zostały zawieszone, a tym samym i dalsze próby. Zdjęcia przedstawiają nasze pierwsze kroki na scenie.
Nasze opaski na głowę, rekwizyty i proste stroje do przedstawienia Na straganie.
5. Podczas zdalnych zajęć technicznych zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy piękne przestrzenne
postaci, najczęściej przedstawiające bohaterów wiersza Na straganie.
6. Pracując zdalnie wypełniliśmy wszystkie strony Lekturnika, upiększając go rysunkami i obrazeczkami, a nasza pani przygotowała prezentację, która w pełni oddaje naszą sumienną i rzetelną pracę.
Aby obejrzeć naszą lekturnikową pracę, kliknij poniżej:
KLIKNIJ TU: LEKTURNIKI
7. Kolejnym zadaniem, którego się podjęliśmy to wykonanie plakatów zachęcających do czytania wierszy Jana Brzechwy. Sami szukaliśmy informacji poecie, o jego życiu i twórczości. Praca nad plakatem przyniosła nam wiele radości. Wykazaliśmy się pomysłowością i kreatywnością. Wszystkie plakaty są piękne. Można je obejrzeć w kolejnej prezentacji:
KLIKNIJ TU: PLAKATY - JAN BRZECHWA
8. W czasie zajęć zdalnych, podczas Tygodnia z Brzechwą omawialiśmy poszczególne wiersze. To był wspaniały tydzień z wierszami.
9. Zainspirowani lekturą, przy pomocy rodziców przygotowaliśmy pokaz mody baśniowej. Warto obejrzeć naszą rewię.Poniżej link i wybrane kolaże zdjęć. Reszta w prezentacji.
KLIKNIJ TU:BAŚNIOWA MODA INSPIROWANA WIERSZAMI BRZECHWY
10. Realizując zadania projektowe, zachęcaliśmy innych do czytania. Promowaliśmy wiersze Jana Brzechwy. W ostatniej prezentacji pokazujemy, że wiersze Brzechwy posiadamy i chętnie do nich zaglądamy.
KLIKNIJ TU:PROMUJEMY WIERSZE JANA BRZECHWY
Zakończyliśmy już realizację III modułu i tym samym cały projekt.
Wszystkie zadania i kreatywne działania dostarczyły nam wiele radości i przyjemności, jak również wpłynęły na rozwój zainteresowań czytelniczych. Praca w domowych warunkach stała się
wartością dodaną naszego czytelniczego przedsięwzięcia. Dzieła, które stworzyliśmy były nie tylko wynikiem naszych indywidualnych pomysłów, ale były również
rezultatem wspólnych rodzinnych działań. Wielkie ukłony dla Rodziców!
Bardzo dziękujemy autorce projektu pani Honoracie
Szaneckiej za możliwość udziału w nim. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku, już w
bardziej sprzyjających warunkach weźmiemy udział w kolejnej edycji.
To była super przygoda z wierszami.
II MODUŁ PROJEKTU
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH,
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW
Od początku stycznia do 20 lutego 2020 r. realizowaliśmy drugi moduł projektu Czytam z klasą pod nazwą "Zwierzęce lekturki spod chmurki".
1. Wybraliśmy książkę do przeczytania i opracowania - "Pies, który jeździł koleją" Romana Pisarskiego. Wypełniliśmy wszystkie strony Lekturnika, wzbogacając go różnymi dodatkowymi zadaniami.
2. Pierwsze rozdziały książki przeczytała nam
pani Elżbieta, bibliotekarka szkolna. Następnie wypożyczyliśmy lekturę. Podczas ferii zimowych kolejne rozdziały
czytaliśmy samodzielnie w domu. Pomagali nam w tym rodzice. Po przerwie zimowej wymienialiśmy się spostrzeżeniami i wrażeniami na temat przeczytanej lektury.
3. Obejrzeliśmy krótki film na YuoTube - Bajanie na ścianie - "O
psie, który jeździł koleją". Bardzo się nam spodobał.
4. Uzupełniliśmy metryczkę Lekturnika.
5. Opisywaliśmy głównego bohatera lektury. Dobieraliśmy cechy charakteru Lampo spośród wielu wymienionych.
5. Układaliśmy kolejność wydarzeń.
6. Na mapie Włoch zaznaczaliśmy miasta, do których zawędrował Lampo.
7. Oglądaliśmy zdjęcia Lampo, zawiadowcy, Adele, stacji kolejowej w Marittimie, pomnika psa. Potem je przykleiliśmy i opisaliśmy.
8. Układaliśmy zdania z rozsypanek, rozwiązaliśmy rebus.
9. Kolorowaliśmy psa według kodu kolorów.
10. W sali lekcyjnej została zaktualizowana mała wystawka informacyjna na
temat realizowanego przez nas Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Czytam
z klasą - II Moduł. Obok tablicy informacyjnej stała nasza wybrana lektura oraz
kolejna książka o psach, którą w wolnym czasie przeczytamy. Na tablicy ogłoszeniowej
można zauważyć Dyplom zakończenia I modułu.
11. Podczas zajęć technicznych zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy piękne
legowiska dla domowych pupili. Część z nas wolała pracować indywidualnie, część
lubi współdziałać w grupie. Na zakończenie umieściliśmy w legowiskach nasze
pluszowe maskotki.
12. W czasie zajęć
kreatywnych przygotowaliśmy pięć wielkich plakatów zachęcających dzieci i młodzież do
przeczytania tej niezwykle poruszającej i wzruszającej książki. Plakaty wykonaliśmy na
kolorowych arkuszach brystolu, rysowaliśmy pastelami olejnymi. Plakaty zostały
powieszone na korytarzu szkolnym.
13.Wspólnie z klasą 1a zaprosiliśmy do szkoły weterynarza, panią Natalię, która
opowiedziała nam o swojej pracy. Przypomniała nam o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w
kontaktach ze zwierzętami. Wiemy już, jak należy odpowiedzialnie dbać o swoich
czworonożnych przyjaciół.
14. Przeprowadziliśmy w klasie zbiórkę karmy, kocyków, ręczników i zabawek
dla zwierząt w słupskim schronisku. Jesteśmy bardzo dumni, że przez tydzień
zdołaliśmy zebrać tak wiele darów dla bezdomniaków.
15. Na zakończenie II Modułu, nasza pani zorganizowała konkurs na najpiękniejszy Lekturnik. Nagrodzeni koledzy otrzymali pamiątkowe dyplomy.
POTWIERDZENIE REALIZACJI II MODUŁU PROJEKTU
CZYTAM Z KLASĄ
ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI
.............................................
I MODUŁ PROJEKTU
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH,
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW
Od początku października do końca grudnia realizowaliśmy pierwszy moduł projektu Czytam z klasą "Fikuśne lekturki spod chmurki".
1. W sali lekcyjnej została zorganizowana mała wystawka informacyjna na
temat realizowanego przez klasę 1b Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Czytam
z klasą. Wystawka była aktualizowana, a obok tablicy informacyjnej stała nasza
lektura i nasze plastelinowe Czytusie.
2. Przeczytaliśmy i opracowaliśmy książkę Marii Terlikowskiej pt. "Drzewo do samego nieba".
Do przeczytania kilku rozdziałów książki "Drzewo do samego
nieba" zaprosiliśmy byłych uczniów naszej pani. Czytały nam koleżanki z
klasy 4b. Z wielką uwagą słuchaliśmy, jak nasze starsze koleżanki pięknie
czytają. Było to niesamowite dla nas doświadczenie, postanowiliśmy, że i my
kiedyś poczytamy młodszym kolegom naszej szkoły.
Lena z 4b czyta pierwsze rozdziały książki, my rysujemy (poniżej filmik-naciśnij link).
Kolejne rozdziały lektury przeczytała nam pani Elżbieta Pliszka, nauczyciel bibliotekarz.
3. Obejrzeliśmy film o Czytusiach, ulepiliśmy plastusiowe Czytusie, następnie każdy z nas zaprojektował i narysował osobistego przyjaciela - Czytusia.
4. Pokolorowaliśmy pierwszą stronę Lekturnika, podpisaliśmy się, a następnie wypełniliśmy wszystkie jego karty.
Wypełniliśmy metryczkę książki.
Zdjęcia obrazują naszą systematyczną pracę w Lekturnikach. Jesteśmy dumni, że podołaliśmy temu zadaniu.
5. W związku z naszą pracą w Lekturniku,pani zorganizowała klasowy konkurs na najpiękniej prowadzony Lekturnik.
6. Oprócz stron zaproponowanych przez autorkę projektu, dołączyliśmy strony z Drzewem genealogicznym naszych rodzin, puzzlami oraz rysunkiem najciekawszego według nas wydarzenia.
Drzewo genealogiczne naszej rodziny.
Układamy puzzle.
Najciekawsze wydarzenie w lekturze.
7. Kolejnym zadaniem, do którego przystąpiliśmy z wielkim zaangażowaniem
było zaprojektowanie pięknej zakładki do książki. Nasze zakładki nawiązywały do
przeczytanej lektury i głównym elementem było drzewo. Projektowaliśmy
rysunki czarnym markerem, a następnie użyliśmy kolorowych mazaków do ich
pokolorowania. Niektórzy zakładki zostawili sobie, inni zamienili się z
koleżanką lub kolegą z ławki, a jeszcze inni podarowali je swoim bliskim.
Na zakończenie tego zadania, nasza pani zorganizowała konkurs na Najpiękniejszą zakładkę. Nagrodzeni i wyróżnieni w konkursie otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz drobne upominki ze "Skrzyni skarbów".
8. Podczas zajęć kreatywnych przygotowaliśmy dwa wielkie plakaty
zachęcające innych do przeczytania tej niezwykłej książki. Na naszych plakatach
narysowaliśmy wielkie drzewo, wokół niego wszystko to, co wydarzyło się w
lekturze. Znalazły się tam postaci bohaterów, kamienice oraz hasła. Plakaty
wykonaliśmy na szarych wielkich arkuszach papieru, rysowaliśmy pastelami
olejnymi. Plakaty zostały wywieszone na korytarzu szkolnym.
9. W ramach projektu edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa został
zorganizowany Międzyklasowy Konkurs Plastyczny pod nazwą "Wokół magicznego
drzewa". Konkurs dotyczył uczniów klasy 1a i 1b, którzy przystąpili do
tegoż projektu. Wybrano najpiękniejsze rysunki, a autorów nagrodzono
pamiątkowymi dyplomami oraz drobnymi
upominkami. W jury konkursu zasiadły panie pracujące w świetlicy oraz
Świetliczaki. Wybór tych najpiękniejszych prac naprawdę był trudny.
Obrady Jury i Świetliczaków.
Praca Mikołaja - I miejsce w konkursie.
10. Podczas zajęć komputerowych, wykorzystując program Paint rysowaliśmy drzewo z książki "Drzewo do samego nieba" (obejrzyj poniższy filmik).
Podczas pracy z lekturą i realizowanymi zadaniami w I i II Module Projektu, wszystkie
dzieci były bardzo zaangażowane. Mieliśmy dużo wspaniałej zabawy i niezapomnianych wrażeń. To bardzo twórczy i udany projekt!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Miły Gościu, miło nam będzie, jeśli zostawisz komentarz. Pamiętaj, aby się podpisać.